13 juli 2005

Så började det

Lördagen den 7 november 1992 hände något. För storyns skull vore det förstås bäst om jag varit där, på Stora Valla, och bevittnat miraklet. Det var jag inte. Jag var tolv år gammal och på tillfälligt besök hos släktingar i Västerås. Övertygad om att kvalet redan var kört hade jag till och med glömt bort att den avgörande matchen spelades den här dagen. Ändå hände något. Jag satt hemma hos min farmor, såg tv-bilderna och upplevde något som jag aldrig känt tidigare. Från det ögonblicket rådde ingen tvekan. Degerfors IF var mitt lag.

Under tretton år hinner en hjärna formulera många fotbollstankar. Ibland är det skönt att rensa skallen genom att skriva något. Första året i allsvenskan satt jag hemma och pillade med en klippbok fylld av tidningsartiklar och egna kommentarer. Så småningom blev det en liten hemsida och några krönikor i olika sammanhang. Nu är jag sugen på att testa det här.

Slutligen ett löfte. Skitiga Bullen är en blogg där jag skriver om Degerfors IF. Några inlägg kommer säkert att handla om andra lag eller andra sporter. Mer än så blir det inte. Även i mitt liv finns annat än fotboll, men det berättar jag inte om på nätet.