20 maj 2006

Fotbollskänslor

På gymnasiet gjorde jag ett specialarbete om DIF. Bland annat ringde jag upp en äldre supporter som är bekant med min mamma. Jag ville fråga om en sak han hade sagt till henne stämde. Var det sant att det var större för honom att se DIF göra mål än det hade varit att få barn? Först blev han alldeles tyst. Sedan ursäktade han sig och bytte till en telefon i ett annat rum där hans fru inte kunde höra. Jo, det var sant. Jag minns inte exakt hur han resonerade, men det var något om att en upplevelse som delas med många andra blir så mycket intensivare än en som bara är personlig.

Jag har inga egna barn och kan inte jämföra. Ändå tror jag att jag förstår vad han menade. Jag är ingen känslomänniska. Jag behärskar mig, håller inne och trycker ned - utom när jag går på fotboll. Där och bara där - i trängseln på ståplatsläktaren bland andra som är likadana - känns det naturligt att låta alla hämningar släppa. Det är nervöst, frustrerande, plågsamt - och alldeles underbart. Snart är det dags igen.

En dag kvar ...

2 Kommentarer:

Blogger Ola skrev...

Större är det inte, och kan det aldrig bli. Jag kan tänka mig att din bekant blev pappa på den tiden som fäder inte fick vara med vid förlossningen och att därför kanske hans känslor inte blev så översvallande.

Det är dock en stor känsla att se ens lag göra mål, på ett helt annat sätt - mer överraskningsmoment liksom. En födsel är ju någorlunda planerad och man har tänkt igenom hur det kommer se ut sisådär tiotusen gånger.

Fast jag gråter inte av lycka när Degerfors gör mål - i alla fall inte varje gång...

21/5/06 17:40  
Blogger Simon Rothelius skrev...

Det är förstås olika sorters känslor som är svåra att jämföra. De allra flesta upplever säkert en födsel som något oerhört mycket större. Det är fullt möjligt att han också gjorde det men drog till med en sådan parallell för att försöka illustrera vilka krafter som är i omlopp.

21/5/06 22:12  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka