30 september 2006

Falsk matematik

Känslan av att det här kan sluta i katastrof har växt sig starkare under hela hösten. Samtidigt gäller det att hålla huvudet kallt. Karlskoga-Kurirens Larsåke Grahn Wåhlén har tänkt till och kommit fram till att risken för nedflyttning är hela 65 procent. Det tror jag inte ett dugg på. Att räkna procent på det sättet är alltid vanskligt, men eftersom någon annan har börjat gör jag det också.

När fyra omgångar återstår ligger DIF ovanför strecket. Två av lagen nedanför (Åtvidaberg och Väsby) har minst lika svåra matcher kvar och minst lika dålig form. Risken för att DIF hamnar på kvalplats borde inte vara större än 40 procent. Skulle det ändå gå så illa väntar två matcher mot ett lag från en lägre division. Kvalmatcher är alltid ovissa, men DIF har bättre spelare som är vana vid ett högre tempo. Risken för att förlora där borde inte heller vara större än 40 procent. Köper man resonemanget så långt är det bara att multiplicera. Risken för att DIF spelar i division 1 nästa säsong är inte är större än 16 procent.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev...

Bara 16. Konstigt, men jag känner mig inte ett dugg lugnare för det...

30/9/06 20:22  
Blogger Simon Rothelius skrev...

Jag blev faktiskt lite lugnar av att sätta de där siffrorna på pränt, men inte mycket. Hjärtat och hjärnan är inte alltid överens.

30/9/06 23:59  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka