25 oktober 2007

Milles revansch

Jag tillhör dem som har tvivlat på Milenko Vukcevic. Det finns fortfarande anledning att ifrågasätta en del av sakerna han har sagt och gjort, men på andra punkter är det bara att erkänna att jag var fel ute. Jag minns till exempel att jag reagerade starkt när han sa att DIF skulle behöva ta 32 poäng för att hänga kvar. Samma sak när han förklarade att han funderade på att spela om kontraktet var säkrat inför hemmamatchen mot Norrköping i sista omgången. Då - i slutet av augusti - kändes båda sakerna fullständigt osannolika. Nu står DIF på 35 poäng och är klart för spel i superettan nästa säsong. Milenko Vukcevic fick rätt. Dessutom visste han uppenbarligen vad han gjorde när han satsade på Simon Nurme och Djordje Mrdjanin. Vi var många som tyckte att målvaktsbytet var idiotiskt och att den där mittbacken som ingen sett knappast var något att satsa på, men båda har spelat nyckelroller i lagets uppryckning under hösten. Sådant kallas fingertoppskänsla. Jag har inte funderat färdigt på om jag tycker att Milenko Vukcevic ska leda DIF nästa säsong också, men att han har åstadkommit något stort i år kan ingen ta ifrån honom.

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev...

Efter målvaktsbytet i halvtid var jag lika skeptisk.

Men Mille har testat sig fram för att hitta ett bra fungerande lag och till slut fick han rejäl ordning på skeppet.

En tränare behöver inte alltid vara lika välutbildad som Tony Gustafsson för att vara en bra tränare. (även om jag gillade honom skarpt så hade även han sina brister)

Mille verkade ge spelarna en spelglädje och tro på sitt spel. Även om vissa citat att avbytarbänken var för dålig osv inte kanske va nån höjdare men samtidigt kanske det i vissa fall var meningen för att egga de spelarna att försöka göra ännu bättre ifrån sig....

HUr som helst facit är iaf att Mille är den mest framgångsrika "superettan" tränaren för DIF? (eller kan åtminstone bli om DIF tar poäng mot norrköping om jag inte har helt fel)

Helt osannolikt egentligen...DIF släpper inte in billiga mål i sista sekunderna som varit tradition ända tills Sylvia matchen....hade varit kul och se statistik på sena insläppta mål igenom tiderna för DIF.

Mille tycker jag borde få chansen 1 år till och sedan får vi se om det blir bra och om de hittar en bra andra tränare som kan tillföra lite med.

26/10/07 14:03  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka