05 oktober 2007

Rörliga bilder

Inför bortamatchen mot Häcken noterade jag att det stod en bil från Västnytt på parkeringen utanför Rambergsvallen. När det gick som det gick såg jag förstås fram emot att komma hem och frossa i Andreas Drugges mål framför datorn. Så blev det inte. Jag följer inte Västnytt slaviskt, men såvitt jag har sett resulterade teamets besök bara i en spelsekvens på några sekunder i ett förhandsinslag inför Häckens nästa match mot Ljungskile.

Det här är bara ett exempel på något jag har irriterat mig på länge. Vi som älskar DIF intresserar oss för ett lag som utövar landets populäraste sport och spelar i den näst högsta serien. Trots det går det nästan aldrig att se några rörliga bilder från matcherna. De som har rättigheter att filma finns inte på plats. De som gärna skulle filma - typ fan-tv - har inte rätt att göra det. Det är snudd på skandalöst. Fotbollförbundet borde verkligen fundera på om det inte går att göra något för att få ut fler rörliga bilder från arenorna. Jag tror att det vore ett bra sätt att öka intresset för sporten.