12 januari 2008

Ännu ett misslyckande

Att Ronald Gamboa Johnson inte fick något kontrakt med DIF var trist men väntat. Andreas Andersson gjorde säkert rätt som nobbade honom, men i slutändan är det här ändå ett misslyckande för klubbchefen. Om det var något som jag hoppades på när han tillträdde för ett drygt år sedan var det att han skulle kunna använda sitt namn och sitt kontaktnät för att locka spännande spelare till klubben. Den här vintern har han gjort mig besviken. Om jag har räknat rätt har Andreas Andersson bjudit in tolv spelare för att träna med DIF sedan den sista seriematchen i höstas. Av dem är det bara Christophe Lallet som visat sig hålla måttet. Det är förstås bra att välja nyförvärv med omsorg, men för varje vecka som går blir urvalet mindre och mindre. Tyvärr tror jag att det blir svårt att sy ihop det här på ett riktigt bra sätt nu.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev...

Tittar man på förra säsongen såg det inte mycket bättre ut. De hade tre brassar som provtränade i maj, en argentinare och en kenyan i juni, en serb i juli, en serb i sept, brassen Da Silva dök aldrig upp i augusti, chucken från Nigera, var väl inte mycket att hurra för heller, problem från början med papper och sen skador - fick kontrakt, men spelade han? Den enda bra spelaren utifrån som jag minns är Djordje som kom i slutet på augustioch den tog väl Mille hit? Jag minns inte alla provspelare, detta var ett askplock av alla som AA fiskat fram men som inte platsat.Tycker också att AA med sitt "namn" borde kunna hitta intressantare spelare.

12/1/08 19:55  
Anonymous Anonym skrev...

Andreas uppgift är att bygga ett lag utifrån de ramar som styrelsen ger honom. Den som inbillar sig att han kan locka hit "storstjärnor" bara på sitt namn är ute och cyklar. DIF har inte råd med några "namnkunniga" spelare utan måste arbeta utefter de resurser som finns.

När det gäller spännande spelare så tycker jag att Lallet är en sådan. Dessutom verkar Stahre vara spännande och tillräckligt full av idéer för att locka en rutinerad herre som Magnus Samuelsson till klubben.

Det är aldrig fel att titta på spelare om det inte kostar något. Dessutom behöver han knappast "fiska". Det regnar in förslag dagligen till kansliet. Personligen är jag väldigt nöjd över att vi har en sportchef som har en så pass hög integritet att han kan säga nej till spelare, till exempel sådana som den nye tränaren föreslagit. Det finns många viljor i Degerfors och då är integritet en högt värderad egenskap.

När det gäller förra säsongen så håller jag med om "Chucken". Men i övrigt så var truppen i stort sett klar när han tillträdde som sportchef.

13/1/08 11:13  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka