28 februari 2008

Då och nu

Minns ni hur DIF agerade när klubben letade utländska spelare för två år sedan? Tony Gustavsson åkte till Cypern och hittade Eirik Lamöy, som jag tycker var ett lyckat nyförvärv trots att han bara stannade i ett år. Ungefär samtidigt inledde klubben ett samarbete med den välkände agenten Oliver Cabrera. Han gav oss Daniel Mendes - som nästan var för bra - och följde upp med att hitta Mano Garcia. Värvningarna av Renato Rodrigues och Abder Kabous föll inte lika väl ut, men faktum är fortfarande att det var två spelare som redan fanns i Sverige och som klubben hade koll på. Mitt helhetsintryck är att allt sköttes mycket proffsigt.

Två år senare är läget radikalt annorlunda. Företrädare för DIF har berättat om hur de översköljs med erbjudanden om utländska spelare som vill komma till klubben för att provträna. Just nu verkar det inte finnas någon annan strategi än att bjuda in en av dem i taget och hoppas på det bästa. German Gordillo är det senaste exemplet på att det inte funkar. Samtidigt har de kända agenterna som klubben samarbetat med tidigare bytts ut mot "rådgivare" som ingen människa har hört talas om. DIF anställde en klubbchef bland annat för att styra upp spelarrekryteringen. Finns det någon som tycker att utvecklingen har gått åt rätt håll?

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev...

Det har du tyckt tidigare i alla fall! Vad för dig att tveka nu?

1/3/08 00:15  
Blogger Simon Rothelius skrev...

Precis det jag skrev, men jag kanske får förtydliga. Jag tycker att det är helt rätt av DIF att satsa på en heltidsanställd klubbchef. Däremot känns det inte som att den satsningen har gett något i praktiken ännu. DIF sköts inte ett dugg proffsigare nu än för två år sedan. Det är i alla fall mitt intryck.

1/3/08 01:53  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka