18 februari 2008

Premiärelvan # 2

Med knappt två månader kvar till premiären kan vi i alla fall konstatera en sak. Jan Stahre är uppenbarligen inställd på att spela 4-3-3. Egentligen tycker jag fortfarande att det låter vanskligt, men mot Örebro verkar defensiven faktiskt ha fungerat riktigt bra. Därför testar väl jag den uppställningen också. Det här laget innehåller fem ändringar jämfört med årets första.

Målvakt: Simon Nurme
Given just nu, men det såg rätt så fladdrigt ut på de rörliga bilderna från bortamatchen mot Örebro. Bör höja sig några snäpp till premiären mot Sirius för att jag ska känna mig lugn.

Högerback: Kalle Norrbin
Att George Kojadinovic skickades till KB Karlskoga tyder förstås på att Kalle Norrbin är nummer ett som högerback. Eller kan någon av mittbackarna utmana? Fredrik Holmberg?

Mittback: Magnus Samuelsson
Har fått mycket speltid i de inledande träningsmatcherna. Hans ledaregenskaper kanske behövs på planen, trots allt.

Mittback: Magnus Tappert
DIF har tre riktigt bra mittbackar i truppen. Just nu håller jag Magnus Tappert lite högre än Fredrik Holmberg.

Vänsterback: Christoffer Wiktorsson
Känns rätt så given i startelvan, trots sin ungdom. Frågan är bara om han blir vänsterback eller vänstermittfältare.

Högermittfältare: Andreas Holmberg
Bör passa bra till höger i ett tremannamittfält.

Central mittfältare: Tobias Solberg
För ett par månader sedan var jag tveksam till om Tobias Solberg borde ingå i en startelva 2008. Nu håller jag honom som den kanske viktigaste spelaren i truppen. Jag ser helt enkelt ingen annan som kan ta tag i taktpinnen på det centrala mittfältet.

Vänstermittfältare: Markus Karlsson
Blir förhoppningsvis nyttig både i offensiven och defensiven.

Högerytter: Johan Pettersson
För att lånet från Örebro ska kunna betraktas som lyckat bör Johan Pettersson förstås ta en ordinarie plats. Enligt rapporterna borde han kunna passa till höger i ett tremannaanfall.

Anfallare: Mano Garcia
Inte direkt någon centertank, men målkänsla har Mano Garcia. Just nu känns det tyvärr som att han är ganska ensam om det ...

Vänsterytter: Christophe Lallet
Rätt så given i startelvan just nu, men det vill till att han visar att han kan leverera mot starkare motståndare också. Annars riskerar han att bli det här årets svar på Johan Bertilsson.

Avbytare:
Jesper Fromholdt
Fredrik Holmberg
Johan Bertilsson
Shpetim Hasani
Mario Simunovic

Utanför truppen:
Andreas Gunnarsson
Erik Nilsson
Dejan Doslic