21 april 2008

Revansch för Nurme

Jag har varit mer eller mindre skeptisk till Simon Nurme ända sedan han kom till DIF för ett drygt år sedan. Visserligen släppte han in väldigt få mål i höstas, men då hade han ett urstarkt försvar framför sig. Totalt sett har antalet darriga ingripanden ändå varit större än antalet avgörande räddningar. Därför fattade jag ingenting när Jan Stahre tokhyllade honom inför seriestarten. Lite senare - efter debaclet mot Sirius - drog jag slutsatsen att de där uttalandena om allsvenskan nog mest var ett misslyckat försök att boosta en i grunden rätt så osäker målvakts självförtroende.

Lyckligtvis verkar jag ha varit ordentligt ute och cyklat den här gången. Mot Jönköpings Södra var Simon Nurme lysande, enligt rapporterna från dem som var på plats. Jag lyfter på hatten och håller alla tummar som finns för att han fortsätter på den inslagna vägen. Det känns som att ett tryggt och säkert målvaktsspel är en förutsättning för att den här säsongen ska sluta lyckligt.