11 april 2008

Supertipset 2008

Nu när det snart drar i gång på allvar ska jag också ge mig på kamikazeuppdraget att tippa superettan 2008. Jag tror att Örgryte, Brommapojkarna och Häcken gör upp om seriesegern och att ett par av nykomlingarna får det kämpigt i botten. Däremellan finns ett tiotal lag som känns i stort sett jämnstarka. Med maximalt medflyt har alla chansen att gå upp i allsvenskan. Med maximalt oflyt riskerar alla att åka ur. Så ovisst är det.

DIF är förstås en av klubbarna i det där mellanskiktet. Med tanke på att några nyckelspelare försvunnit sedan fjolåret och att det gått knackigt under försäsongen vågar jag inte sätta laget högre än på en elfte plats. För bara några dagar trodde jag faktiskt på en placering under det övre av de två nedre strecken, men segern mot Västerås och några färska intervjuer har fått mig att tänka om. Jan Stahre utstrålar ett slags lågmäld självsäkerhet som jag gillar skarpt. Det känns som att vår tränare har något på gång.

Min ranking:

1. Örgryte
2. Brommapojkarna
---
3. Häcken
---
4. Mjällby
5. Åtvidaberg
6. Limhamn Bunkeflo
7. Sirius
8. Assyriska
9. Qviding
10. Falkenberg
11. DIF
12. Landskrona
---
13. Enköping
14. Ängelholm
---
15. Jönköpings Södra
16. Väsby

För en genomgång av hur läget är i de 16 klubbarna inför seriepremiären rekommenderas bloggen Nickes lilla.