27 oktober 2008

Andreas Andersson

En del påstår att Andreas Andersson tog jobbet i DIF av ekonomiska skäl. Det tror jag inte en sekund på. Han har säkert fått hyfsat betalt under de här två åren, men för någon som har spelat fotboll i Milan och Newcastle handlar det förstås bara om fickpengar. Nej, jag är övertygad om att han har drivits av ett äkta engagemang och att han faktiskt ville ge något tillbaka till klubben där den egna spelarkarriären tog fart. Besvikelsen när han intervjuades efter degraderingen i lördags säger det mesta.

Ovanstående känns viktigt att nämna, men i grunden förändrar det förstås ingenting. Andreas Anderssons andra sejour i DIF har varit en fullständig katastrof. Att han har misslyckats med snart sagt varje rekrytering vet alla som följt laget på nära håll under 2007 och 2008. Frustrationen över det har varit så stor att de flesta nog har glömt att utveckling av organisationen, marknadsföring och arrangemang också ingått i arbetsuppgifterna. Har det hänt någonting positivt på de områdena under de här två åren? Inte såvitt jag kan minnas. Känslan är snarare att klubben fungerar sämre nu än när Andreas Andersson tillträdde 2006.

Varför blev det så fel? Lars-Erik Dalin får ta mycket stryk just nu, men Andreas Andersson anställdes faktiskt av den förra styrelsen. Ordföranden Kent Persson och de andra ledamöterna lät sig förblindas och satsade på ett häftigt namn snarare än på kompetens. Jag ser deras misstag som den största enskilda orsaken till att DIF spelar fotboll i division 1 nästa år.

6 Kommentarer:

Blogger Anders Eriksson skrev...

Jag håller med dig om att Andersson misslyckats kapitalt och att hans misslyckande bidragit till degraderingen. Däremot håller jag, faktiskt, inte med dig om att det var fel att anställa honom. När det hände, kändes det helt rätt. Det andades framåtanda och optimism från föreningens sida. Den forne hjälten kommer tillbaka för att bidra med entusiasm, erfarenheter och kunskaper. Jag trodde på det när det begav sig.

Tyvärr visade det sig att det inte var så bra som det kändes. Och styrelsen borde ha reagerat på det tidigare.

28/10/08 06:17  
Blogger Simon Rothelius skrev...

Att du och många andra supportrar såg det som en framsynt satsning har jag full förståelse för. Däremot tycker att den dåvarande styrelsen - som förhoppningsvis djupanalyserade de olika kandidaternas egenskaper - borde ha sett AA:s brister redan under rekryteringsprocessen.

28/10/08 23:04  
Anonymous Anonym skrev...

Jag har hört från flera oberoende källor att AIK var glada att kunna exportera problemet Andreas Andersson till Degerfors IF. Lite enkel research hade varit tillräckligt. Den som var drivande i förra styrlesen bakom anställningen av Adde var Anders "Kurre" Eriksson.

28/10/08 23:19  
Anonymous Anonym skrev...

Samma Anders Eriksson som skrev första inlägget i denna tråd?

29/10/08 21:21  
Blogger Simon Rothelius skrev...

Nej, det kan det inte vara. Anders "Kurre" Eriksson känner jag inte till alls, faktiskt.

29/10/08 22:57  
Anonymous Anonym skrev...

"Kurre" satt i DIF-styrelsen året innan Dahlin tog över som ordförande.

31/10/08 00:31  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka