14 november 2008

Johan Bertilsson!!!

Under silly season 2006 intervjuade jag fyra av de nya spelarna för officiella hemsidan. Simon Nurme, Kalle Norrbin och Magnus Tappert var ödmjuka och pratade mycket om vilken förmån det var att få komma till en förening som DIF. Johan Bertilsson gav ett helt annat intryck. Han hade redan kopplats samman med allsvenska klubbar och lät inte imponerad när jag fiskade efter schyssta pratminus om fotbollskulturen i Degerfors. Snarare var han ganska nonchalant. Om jag skulle ha fått peka ut en av de fyra som bara såg DIF som en tillfällig anhalt på vägen mot någonting annat så skulle det definitivt ha blivit honom.

Två år senare verkar Kalle Norrbin och Magnus Tappert vilja lämna efter att ha varit med och spelat DIF ur superettan. Efter rapporterna om Örebros och Sirius intresse hade jag räknat bort Johan Bertilsson också, men det visade sig var för tidigt. Nu har han skrivit på ett nytt treårskontrakt. Ett treårskontrakt! Att gå före och göra det i det här utsatta läget är oerhört stort. Jag har inte varit särskilt imponerad av Johan Bertilsson under hans två säsonger i klubben, men i de sista matcherna nu i höstas började det äntligen hända saker. Nästa år blir han förhoppningsvis ännu bättre, samtidigt som motståndet blir svagare. Det här var den gladaste rödvita nyheten på mycket mycket länge.